index

index

UrgentCity. De schoonheid van discussie.

urgentcity

URGENTCITY & TALES

De schoonheid van discussie

UrgentCity onderzoekt termen en uitdrukking in de stedelijke omgeving.

Wij waren in een vroeg stadium betrokken bij dit samenwerkingsproject met de twee organisaties: Amateur Cities en New Generations. Onze ontwerptaak ging verder dan een grafische uitvoering, we mochten meedenken met de uitvoering van het project.

UrgentCity onderzoekt de taal en de invloed van taal op stedelijke discussies. UrgentCity daagt alle verschillende experts en niet-experts uit om over de schutting te kijken en in gesprek te gaan met elkaar daarover.

De samenwerking met Hats & Tales was interessant omdat zij een ander perspectief inbrachten van buitenaf. De feedback en vragen van Saskia en Hanneke waren belangrijk voor ons, die creëerden ruimte zodat we van een afstand naar hetzelfde konden kijken. Daardoor waren we in staat onszelf te bevragen.

— ANIA MOLENDA  — 
mede-oprichter Amateur Cities

Saskia en Hanneke hebben een systematische manier van ontwerpen. Daarom betrokken wij ze in een vroeg stadium. Op die manier konden ze ons helpen bij de identificatie van ons project, door onderzoeksvragen te verkennen en onderwerpen te verhelderen.

— ANIA MOLENDA  — 

De doelgroep van UrgentCity zijn vooral architecten, stadmakers en studenten. Zij zijn niet alleen geïnteresseerd in het antwoord, maar ook – of juist – in de discussie die daar vooraf aan gaat. Het onderzoek bevatte naast de uitkomsten van de onderzoekers van Amateur Cities en New Generations daarom ook niet vastomlijnde elementen, zoals video-interviews en een congres met workshops in Italië.

Video interview met: Piero Pelizzaro (it) Resiliency consultant – werkt aan klimaatverandering beleid.
Eén van de twintig interviews, alle videos vind je hier → urgentcity.eu

We ontwierpen de volledige identiteit van UrgentCity. Van website tot congresmateriaal. We hebben veel gespard met de onderzoekers om een duidelijk beeld te krijgen van wat ze willen overdragen en wat het doel is. Omdat het project gepland is in meerdere fasen is het fundament van belang. Door nu een goede structuur aan te brengen, kunnen ook volgende onderzoeksfasen goed worden uitgevoerd. Daarom besloten we de website in te richten als een database, met een archieffunctie waarin alle onderzoeksresultaten doorzoekbaar zijn.

→ bezoek urgentcity.eu

Voor het ontwerp kozen we als leidraad de transformatie. De vervreemding en dynamiek die de vormen (of vervorming) creëren, verbeeldt voor ons de wrijving en de schoonheid in de discussies. Mensen die dezelfde woorden gebruiken en elkaar toch niet begrijpen. Door elkaar op te zoeken, kunnen we samen de boodschap te definiëren.

Hats & Tales zorgden ervoor dat we in staat waren om onze boodschap te communiceren. Zowel op onze website, sociale media en in de filmserie. Ze voorzagen ons van een visuele taal.

— ANIA MOLENDA  — 

Behind the scenes – tijdens de video interviews.

Wij interviewden en filmden twintig architecten wetenschappers, economen en een schrijver over stedelijke terminologie. We werkten daarvoor nauw samen met de filmmakers,  stelden een scenario op en waren de eerste twee interviews aanwezig om de verschillende shoots (zoals het intro-shot, close-ups, portret en omgevingsbeelden) te kunnen verwerken tot een consistent verhaal.

Ook in de montage zochten we naar consistentie. Zo kozen we ervoor om het beeld te laten pauzeren bij de gekozen termen van de geïnterviewde. Een kort moment om voor de kijker zijn eigen gedachten op te maken.

De uitdaging was er voor ons telkens weer in gelegen om een herkenbaar design te bouwen, waar de doelgroep snel zijn weg in kan vinden, maar zich ook kan verliezen in de terminologie en de verdiepende discussie. We hebben gebruik gemaakt van duotone foto’s en video’s, waarbij elk thematiek een aparte kleur heeft: peach, groen, blauw en paars. Hierdoor werd duidelijk welke term bij welk thema hoort en wordt zo een verbinding gemaakt.

Hats & Tales is visueel sterk en veelzijdig. Saskia en Hanneke werken crossmediaal en gaan altijd op zoek naar een sweet spot.
Ze gaan op zoek naar onderliggende oorzaken die ze vervolgens in een strategie vertalen. Ze geven om het gehele proces. We waren een team.

— ANIA MOLENDA  —

De vier thematieken en kleur differentiaties.

TIJDENS DIT PROJECT WERKTEN WE SAMEN MET

WAT MAAKTEN WE

BEZOEK DE WEBSITE

Amateur Cities platform voor architectuur
New Generations platform voor architectuur
Wilbert Eerland camera & editing
Luca Chiaudano camera & editing

Speciale dank aan het onderzoek & redactie team:
Daphne Bakker, Giulia Cosenza, William Priestley, Michela Di Saverio 

Onderzoek
Concept & strategie
Design
Website
Motiongraphics
Art direction video's
Social media 
Programmaboek
Poster

WIL JE MEER INFO OVER DIT PROJECT?

Bel of mail ons dan op
hanneke@hatsandtales.nl | 06 432 74 364
of saskia@hatsandtales.nl | 06 455 20 450.

Of lees meer over onze werkwijze, wat onze drijfveer is en hoe wij onze rol als ontwerpers zien.

Ⓒ HATS & TALES 2017

GERELATEERDE PROJECTEN

URGENTCITY & TALES

De schoonheid van discussie

UrgentCity onderzoekt termen en uitdrukking in de stedelijke omgeving.

Wij waren in een vroeg stadium betrokken bij dit samenwerkingsproject met de twee organisaties: Amateur Cities en New Generations. Onze ontwerptaak ging verder dan een grafische uitvoering, we mochten meedenken met de uitvoering van het project.

UrgentCity onderzoekt de taal en de invloed van taal op stedelijke discussies. UrgentCity daagt alle verschillende experts en niet-experts uit om over de schutting te kijken en in gesprek te gaan met elkaar daarover.

De samenwerking met Hats & Tales was interessant omdat zij een ander perspectief inbrachten van buitenaf. De feedback en vragen van Saskia en Hanneke waren belangrijk voor ons, die creëerden ruimte zodat we van een afstand naar hetzelfde konden kijken. Daardoor waren we in staat onszelf te bevragen.

— ANIA MOLENDA  — 
mede-oprichter Amateur Cities

Saskia en Hanneke hebben een systematische manier van ontwerpen. Daarom betrokken wij ze in een vroeg stadium. Op die manier konden ze ons helpen bij de identificatie van ons project, door onderzoeksvragen te verkennen en onderwerpen te verhelderen.

— ANIA MOLENDA  — 

De doelgroep van UrgentCity zijn vooral architecten, stadmakers en studenten. Zij zijn niet alleen geïnteresseerd in het antwoord, maar ook – of juist – in de discussie die daar vooraf aan gaat. Het onderzoek bevatte naast de uitkomsten van de onderzoekers van Amateur Cities en New Generations daarom ook niet vastomlijnde elementen, zoals video-interviews en een congres met workshops in Italië.

Video interview met: Piero Pelizzaro (it) Resiliency consultant – werkt aan klimaatverandering beleid.
Eén van de twintig interviews, alle videos vind je hier → urgentcity.eu

We ontwierpen de volledige identiteit van UrgentCity. Van website tot congresmateriaal. We hebben veel gespard met de onderzoekers om een duidelijk beeld te krijgen van wat ze willen overdragen en wat het doel is. Omdat het project gepland is in meerdere fasen is het fundament van belang. Door nu een goede structuur aan te brengen, kunnen ook volgende onderzoeksfasen goed worden uitgevoerd. Daarom besloten we de website in te richten als een database, met een archieffunctie waarin alle onderzoeksresultaten doorzoekbaar zijn.

→ bezoek urgentcity.eu

Voor het ontwerp kozen we als leidraad de transformatie. De vervreemding en dynamiek die de vormen (of vervorming) creëren, verbeeldt voor ons de wrijving en de schoonheid in de discussies. Mensen die dezelfde woorden gebruiken en elkaar toch niet begrijpen. Door elkaar op te zoeken, kunnen we samen de boodschap te definiëren.

Hats & Tales zorgden ervoor dat we in staat waren om onze boodschap te communiceren. Zowel op onze website, sociale media en in de filmserie. Ze voorzagen ons van een visuele taal.

— ANIA MOLENDA  — 

Behind the scenes – tijdens de video interviews.

Wij interviewden en filmden twintig architecten wetenschappers, economen en een schrijver over stedelijke terminologie. We werkten daarvoor nauw samen met de filmmakers,  stelden een scenario op en waren de eerste twee interviews aanwezig om de verschillende shoots (zoals het intro-shot, close-ups, portret en omgevingsbeelden) te kunnen verwerken tot een consistent verhaal.

Ook in de montage zochten we naar consistentie. Zo kozen we ervoor om het beeld te laten pauzeren bij de gekozen termen van de geïnterviewde. Een kort moment om voor de kijker zijn eigen gedachten op te maken.

De uitdaging was er voor ons telkens weer in gelegen om een herkenbaar design te bouwen, waar de doelgroep snel zijn weg in kan vinden, maar zich ook kan verliezen in de terminologie en de verdiepende discussie. We hebben gebruik gemaakt van duotone foto’s en video’s, waarbij elk thematiek een aparte kleur heeft: peach, groen, blauw en paars. Hierdoor werd duidelijk welke term bij welk thema hoort en wordt zo een verbinding gemaakt.

Hats & Tales is visueel sterk en veelzijdig. Saskia en Hanneke werken crossmediaal en gaan altijd op zoek naar een sweet spot.
Ze gaan op zoek naar onderliggende oorzaken die ze vervolgens in een strategie vertalen. Ze geven om het gehele proces. We waren een team.

— ANIA MOLENDA  —

De vier thematieken en kleur differentiaties.

TIJDENS DIT PROJECT WERKTEN WE SAMEN MET

Amateur Cities platform voor architectuur
New Generations platform voor architectuur
Wilbert Eerland camera & editing
Luca Chiaudano camera & editing

Speciale dank aan het onderzoek & redactie team:
Daphne Bakker, Giulia Cosenza, William Priestley, Michela Di Saverio 

WAT MAAKTEN WE

Onderzoek
Concept & strategie
Design
Website
Motiongraphics
Art direction video's
Social media 
Programmaboek
Poster

BEZOEK DE WEBSITE

WIL JE MEER INFO OVER DIT PROJECT?

Bel of mail ons dan op
hanneke@hatsandtales.nl | 06 432 74 364
of saskia@hatsandtales.nl | 06 455 20 450.

Of lees meer over onze werkwijze, wat onze drijfveer is en hoe wij onze rol als ontwerpers zien.

Ⓒ HATS & TALES 2017

GERELATEERDE PROJECTEN