BNO & TALES
Voor de tentoonstelling van Driving Dutch Design hebben wij het concept, strategie en ontwerp geleverd en een gedeelte van de productieleiding op ons genomen. Samen met de expo-ontwerpers bedachten we het thema, besloten we over de inhoud en bekeken we de mogelijkheden. We kozen voor Momentum als concept en vertaalden dit door naar de identiteit van de voorstelling en de offline en online campagne.
De gemene deler
Driving Dutch Design biedt twintig jonge ontwerpers vanuit allerlei disciplines een intensief programma om te werken aan hun bedrijfsmodel. Na een half jaar mag de groep zich onder één noemer presenteren op de Dutch Design Week in Eindhoven.
De uitdaging voor de vormgeving van de expositie was de hoeveelheid talent binnen de groep. Een multidisciplinaire groep ontwerpers, waarvan iedere ziel een andere drijfkracht heeft. Hoe zorg je voor eenvormigheid, zonder de uniciteit van de verschillende ontwerpers binnen de expositie aan te tasten?
We kozen voor Momentum als naamgever en thema. Want voor ieder talent binnen de groep was een expositie van deze orde van grootte als een toets, een mogelijk kantelpunt.
Momentum campagne, tentoonstelling en presentatie.
Gelaagd campagnemateriaal
Dat kantelpunt is als een plotselinge zichtbaarheid van de ontwerper. De identiteit van Momentum werd daarom gevonden in gelaagdheid, waarbij de ontwerpers openvallen en ontluiken in het campagnemateriaal en de expositie.
Een analoge grid was de beeldtaal voor de foto’s in het programmaboekje. Fotograaf Aisha Zeijpveld legde de ontwerpers achter, tussen en voor balken vast. Een modulaire set, aangepast op elke ontwerper, want we werken liever met echte materialen. Het maakt het werk oorspronkelijk. Niets zo stevig als een analoge fundering.
We plakten vervolgens verschillende delen op elkaar tot het een geheel vormde en plaatsen verschillende formaten papier in het programmaboekje. De boodschap is het onderliggende verhaal. De gepresenteerde ontwerpers zijn het waard om verder te onderzoeken.
Teaser als onderdeel van de Momentum campagne 2015, in samenwerking met Anidesign, Cut Jongens en Studio Make.
Turen door de Luxaflex
Voor de digitale campagne bouwden we een vast video-format met een openslaande en dichtvallende Luxaflex. Dit format vulden we twintig keer afzonderlijk in naar de visie en uitspraken over het werk van alle ontwerpers afzonderlijk. Zo werd elke ontwerper een opzichzelfstaand onderdeel van Momentum, een ambassadeur van de expositie. Ze deelden massaal de video’s via hun eigen sociale platformen, waardoor het netwerk zich spreidde en veel bekendheid genereerde.
Op de posters, banners en digitale aankondigingen plaatsten we verschillende vlakken op elkaar en kozen we we voor Luxaflex en lamellen. Met schaduwen en het opsplitsen van de verhaallijnen, zorgden we voor het zichtbaar maken van het grotere verhaal. Alle onderdelen vertellen een stuk en verhullen de rest. Het maakt de kijker nieuwsgierig.
Afzonderlijke drijfkracht, gezamenlijke stuwkracht
Op de expositie zelf wilden we de ontwerpers fysiek laten ontluiken. Daarom ontwierpen we een groot houten wandsysteem, om ruimte te creeëren aan zowel de voor- als achterkant. Door te spelen met de ruimte, rondingen en ingangen, kreeg iedereen zijn eigen plek binnen de expositie. Afgezonderd van elkaar vertellen de ontwerpers over hun eigen drijfkracht, opgeteld vertelden de ontwerpers het verhaal van de gezamenlijke stuwkracht.
De wet van de som der delen miste zijn uitwerking niet. De expositie gaf niet alleen zichtbaarheid tijdens de Dutch Design Week. Momentum werkt verder door. In het netwerk, in het aanbrengen van focus. Mede door het collectief erkennen van een mogelijke doorbraak voor alle leden afzonderlijk, werd die doorbraak voor een groot deel van de groep werkelijkheid.
TIJDENS DIT PROJECT WERKTEN WE SAMEN MET
WAT MAAKTEN WE
Aisha Zeijpveld / fotografie portretten
Anidesign / animaties & editing
Studio Make / sounddesign
Toimii, Renate Nederpel, Tim van de Weerd / ruimtelijk ontwerp expo
Hofman & Donker / eindredactie catalogus
concept & strategie
eventstyle
catalogus
motion graphics
wayfinding
social media
WIL JE MEER WETEN OVER DIT PROJECT?
Bel of mail ons dan op
hanneke@hatsandtales.nl
06 432 74 364
—
saskia@hatsandtales.nl
06 455 20 450
Lees meer over onze werkwijze, wat onze drijfveer is en hoe wij onze rol als ontwerpers zien.
Ⓒ HATS & TALES 2018
GERELATEERDE PROJECTEN
BNO & TALES
Voor de tentoonstelling van Driving Dutch Design hebben wij het concept, strategie en ontwerp geleverd en een gedeelte van de productieleiding op ons genomen. Samen met de expo-ontwerpers bedachten we het thema, besloten we over de inhoud en bekeken we de mogelijkheden. We kozen voor Momentum als concept en vertaalden dit door naar de identiteit van de voorstelling en de offline en online campagne.
De gemene deler
Driving Dutch Design biedt twintig jonge ontwerpers vanuit allerlei disciplines een intensief programma om te werken aan hun bedrijfsmodel. Na een half jaar mag de groep zich onder één noemer presenteren op de Dutch Design Week in Eindhoven.
De uitdaging voor de vormgeving van de expositie was de hoeveelheid talent binnen de groep. Een multidisciplinaire groep ontwerpers, waarvan iedere ziel een andere drijfkracht heeft. Hoe zorg je voor eenvormigheid, zonder de uniciteit van de verschillende ontwerpers binnen de expositie aan te tasten?
We kozen voor Momentum als naamgever en thema. Want voor ieder talent binnen de groep was een expositie van deze orde van grootte als een toets, een mogelijk kantelpunt.
Momentum campagne, tentoonstelling en presentatie.
Gelaagd campagnemateriaal
Dat kantelpunt is als een plotselinge zichtbaarheid van de ontwerper. De identiteit van Momentum werd daarom gevonden in gelaagdheid, waarbij de ontwerpers openvallen en ontluiken in het campagnemateriaal en de expositie.
Een analoge grid was de beeldtaal voor de foto’s in het programmaboekje. Fotograaf Aisha Zeijpveld legde de ontwerpers achter, tussen en voor balken vast. Een modulaire set, aangepast op elke ontwerper, want we werken liever met echte materialen. Het maakt het werk oorspronkelijk. Niets zo stevig als een analoge fundering.
We plakten vervolgens verschillende delen op elkaar tot het een geheel vormde en plaatsen verschillende formaten papier in het programmaboekje. De boodschap is het onderliggende verhaal. De gepresenteerde ontwerpers zijn het waard om verder te onderzoeken.
Teaser als onderdeel van de Momentum campagne 2015, in samenwerking met Anidesign, Cut Jongens en Studio Make.
Turen door de Luxaflex
Voor de digitale campagne bouwden we een vast video-format met een openslaande en dichtvallende Luxaflex. Dit format vulden we twintig keer afzonderlijk in naar de visie en uitspraken over het werk van alle ontwerpers afzonderlijk. Zo werd elke ontwerper een opzichzelfstaand onderdeel van Momentum, een ambassadeur van de expositie. Ze deelden massaal de video’s via hun eigen sociale platformen, waardoor het netwerk zich spreidde en veel bekendheid genereerde.
Op de posters, banners en digitale aankondigingen plaatsten we verschillende vlakken op elkaar en kozen we we voor Luxaflex en lamellen. Met schaduwen en het opsplitsen van de verhaallijnen, zorgden we voor het zichtbaar maken van het grotere verhaal. Alle onderdelen vertellen een stuk en verhullen de rest. Het maakt de kijker nieuwsgierig.
Afzonderlijke drijfkracht, gezamenlijke stuwkracht
Op de expositie zelf wilden we de ontwerpers fysiek laten ontluiken. Daarom ontwierpen we een groot houten wandsysteem, om ruimte te creeëren aan zowel de voor- als achterkant. Door te spelen met de ruimte, rondingen en ingangen, kreeg iedereen zijn eigen plek binnen de expositie. Afgezonderd van elkaar vertellen de ontwerpers over hun eigen drijfkracht, opgeteld vertelden de ontwerpers het verhaal van de gezamenlijke stuwkracht.
De wet van de som der delen miste zijn uitwerking niet. De expositie gaf niet alleen zichtbaarheid tijdens de Dutch Design Week. Momentum werkt verder door. In het netwerk, in het aanbrengen van focus. Mede door het collectief erkennen van een mogelijke doorbraak voor alle leden afzonderlijk, werd die doorbraak voor een groot deel van de groep werkelijkheid.
TIJDENS DIT PROJECT WERKTEN WE SAMEN MET
Aisha Zeijpveld / fotografie portretten
Anidesign / animaties & editing
Studio Make / sounddesign
Toimii, Renate Nederpel, Tim van de Weerd / ruimtelijk ontwerp expo
Hofman & Donker / eindredactie catalogus
WAT MAAKTEN WE
concept & strategie
eventstyle
catalogus
motion graphics
wayfinding
social media
WIL JE MEER WETEN OVER DIT PROJECT?
Bel of mail ons dan op
hanneke@hatsandtales.nl
06 432 74 364
—
saskia@hatsandtales.nl
06 455 20 450
GERELATEERDE PROJECTEN