index

index

momo festival.

motel mozaique

MOTEL MOZAIQUE & TALES

Laten we elkaar omverblazen.
Telkens weer.

Eén opdracht, drie woorden:
Blow us away.

Motel Mozaïque vroeg ons om verbazing in de meest verstrekkende zin van het woord. Zo gezegd, graag gedaan. Met ons campagnevoorstel sloegen we een nieuwe weg in voor de Rotterdamse kunst- en muziekstichting die gastvrijheid ademt in haar bestaan. We vinden verbinding door de verwondering in elkaar, en bij het publiek.

Een samenwerking die ons lief is.

Voor de campagne van 2017 reed er een heuze MOMO tram door het Rotterdamse centrum.

Teaser postercampagne MOMO in 2019.

Blow us away.
De lengte van de pitch was net zo sprekend als de inhoud.

Sinds 2014 zijn wij verantwoordelijk voor het volledige spectrum aan visueel geweld van Motel Mozaïque. Van de website tot billboards, van social media tot posters en motion graphics, van mediawall tot programmaboekjes en polsbandjes, van banners tot trambestickering. Met gastvrijheid als vast thema, verrassing als gemene deler en de stad als decor bouwen we elk jaar mee aan het gezicht van al zijn culturele programma’s.

En dat zijn er nogal wat.

Eerste namen aankondiging, als onderdeel van de MOMO campagne 2018.

Zo is Rotterdam elk jaar drie dagen in de ban van het gelijknamige en internationaal bekende festival Motel Mozaïque.

De organisatie is daarnaast verantwoordelijk voor meer dan dertig losse concerten per jaar op verschillende locaties. En het is de initiator van uitdagende verzamelprogrammeringen zoals fietstochten langs bouwputten (Parfum de Boem Boem) en het herfstfestival Fabrique Mozaïque in de M4H.  

Motel Mozaique kent haar publiek en omarmt telkens nieuwe doelgroepen.

MOMO.
De nieuwe roepnaam in vorm- en omgangstaal.

Iedereen is welkom, de stad is gastvrij in al haar smaken. Het publiek kende op zijn beurt Motel Mozaïque vooral van het grote festival. We adviseerden daarom om de werktitel (en koosnaam) van Motel Mozaïque voortaan te gebruiken als roepnaam in de vorm - en omgangstaal: MOMO.

Als een soort overkoepeling, of noem het een brandmerk. Het publiek adopteerde dit alsof zij erop zaten te wachten. Binnen de kortste keren besloten we niet meer overal het logo te plaatsen. MOMO zegt vaak genoeg.

MOMO eventstyle 2019.

MOMO eventstyle 2018.

We gaan verder dan een grafisch stemgeluid.

Onze samenwerking gaat verder dan de beeldtaal. We delen mee in de merkarchitectuur van de organisatie, denken mee over campagnes en inspireren elkaar tot nieuwe initiatieven en strategische plannen.

Campagne film voor het gidsen onderdeel van Motel Mozaique 2017.

Trailer voor de campagne van 2017. Vertoond in de bioscoop.

Ons startpunt is altijd analoog. Dat leidt niet alleen in onze uitingen tot verbazing, ook tijdens het proces gebeurde dit.

Onze kantoorgenoten dachten soms dat we gek waren geworden toen wij ‘sporen’, MOMO 2016, vastlegden. Saskia wapperde met linten papier, Hanneke ving het trage beeld met haar spiegelreflexcamera. Het maakte ons niet uit dat we eruit zagen als ietwat verwilderde dromenvangers. Het resultaat is dat telt.

Elk jaar bouwen we een nieuw raamwerk.

Bijna? Niet genoeg.  

We gaan door tot het lukt, laten ons vangen in wilde plannen en zoeken onvermoeibaar naar uitvoerbaarheid. Het doorkopiëren en vergroten van alle uitingen in 2017 bijvoorbeeld. Dat doet eigenlijk niemand meer anno Photoshop. Adobe kan bijna hetzelfde effect bereiken. Maar die ‘bijna’, dat maakt het voor ons – en voor MOMO – onbespreekbaar.

Voor de campagne van 2018 sierde de slogan 'When we clash, we meet' het Rotterdamse straatbeeld.

Een beknopt overzicht van de ontwikkelde campagne stijlen per editie.

De vormtaal is juist vanwege die analoge fundering sterk in haar  concept. In 2015 kozen we voor het verven van knotten katoen, die we na het drogen uitwikkelden en digitaliseerden, als basis voor alle uitingen. Het beeld kwam zo ook in tweedimensionale verhoudingen tot leven.

Elk voorgaand jaar vormt daarbij inspiratie tot nieuwe wilde plannen voor de verdere inrichting van MOMO. Zo vormde het gebruik van fotomateriaal in 2016 de basis voor het inzetten van stop-motionbeeld van de artiesten in het jaar daarop. En het thema dat in 2013 werd gebruikt - traces - is een thema dat nooit meer helemaal weg is gegaan. Net zoals de thema’s transformatie en beweging. Ze zijn vastgeplakt aan de identiteit van MOMO, als herinneringen die je niet kúnt loslaten.

Campagne film voor het gidsen onderdeel van Motel Mozaique 2015.

Campagne van 2017; een opbouw van low-fi zwart-wit naar kleur uitingen tijdens het verloop van de social media campagne.

Ook besloten we het afgelopen jaar twee vormtalen te gebruiken. Vóór het bekendmaken van de publiekstrekkende artiesten werkten we in zwartwit. Dit werd een bijzonder een-tweetje met de terugkerende gasten, die steevast een early bird-kaartje kopen. Samen keken we gretig uit naar de verdere inkleuring van het festival. Het werkte goed, ook in de strategie: de verkoop van de kaarten verliep soepeler. Het festival was dit jaar uitverkocht. We adopteren deze campagnemethode als nieuwe strategie voor volgend jaar.

Een één-tweetje met het publiek.

MOMO eventstyle 2017.

De wilde plannen zijn onderdeel geworden van de identiteit.

MOMO en Hats & Tales. Het pad dat we samen bewandelen is er na zes jaar nog steeds een van onophoudelijk omver blazen. Beiderzijds. Want samen leren we en groeien we op.

→ bezoek motelmozaique.nl

TIJDENS DIT PROJECT WERKTEN WE SAMEN MET 

WAT MAAKTEN WE

BEKIJK DE WEBSITE

Ruben Hamelink / fotografie campagne 2016
Willy Lamers / fotografie context
In de Walvis / web development
Robo MG / animaties 2014

Speciale dank aan onze tijdelijke krachten Bart van de Dood, Jochem Walboomers, Marwan Anbaky, Eric Wijnvoord, Jesse van Meel & Auke Lansink

concept & strategie
design
website
motion graphics
wayfinding
diverse print items
merchandise items
social media 

WIL JE MEER WETEN OVER DIT PROJECT?

Bel of mail ons dan op
hanneke@hatsandtales.nl
06 432 74 364


saskia@hatsandtales.nl
06 455 20 450

Lees meer over onze werkwijze, wat onze drijfveer is en hoe wij onze rol als ontwerpers zien.

Ⓒ HATS & TALES 2018

GERELATEERDE PROJECTEN

MOTEL MOZAIQUE & TALES

Laten we elkaar omverblazen.
Telkens weer.

Eén opdracht, drie woorden:
Blow us away.

Motel Mozaïque vroeg ons om verbazing in de meest verstrekkende zin van het woord. Zo gezegd, graag gedaan. Met ons campagnevoorstel sloegen we een nieuwe weg in voor de Rotterdamse kunst- en muziekstichting die gastvrijheid ademt in haar bestaan. We vinden verbinding door de verwondering in elkaar, en bij het publiek.

Een samenwerking die ons lief is.

Voor de campagne van 2017 reed er een heuze MOMO tram door het Rotterdamse centrum.

Blow us away.
De lengte van de pitch was net zo sprekend als de inhoud.

Sinds 2014 zijn wij verantwoordelijk voor het volledige spectrum aan visueel geweld van Motel Mozaïque. Van de website tot billboards, van social media tot posters en motion graphics, van mediawall tot programmaboekjes en polsbandjes, van banners tot trambestickering. Met gastvrijheid als vast thema, verrassing als gemene deler en de stad als decor bouwen we elk jaar mee aan het gezicht van al zijn culturele programma’s.

En dat zijn er nogal wat.

Eerste namen aankondiging, als onderdeel van de MOMO campagne 2018.

Zo is Rotterdam elk jaar drie dagen in de ban van het gelijknamige en internationaal bekende festival Motel Mozaïque.

De organisatie is daarnaast verantwoordelijk voor meer dan dertig losse concerten per jaar op verschillende locaties. En het is de initiator van uitdagende verzamelprogrammeringen zoals fietstochten langs bouwputten (Parfum de Boem Boem) en het herfstfestival Fabrique Mozaïque in de M4H.  

Motel Mozaique kent haar publiek en omarmt telkens nieuwe doelgroepen.

MOMO.
De nieuwe roepnaam in vorm- en omgangstaal.

Iedereen is welkom, de stad is gastvrij in al haar smaken. Het publiek kende op zijn beurt Motel Mozaïque vooral van het grote festival. We adviseerden daarom om de werktitel (en koosnaam) van Motel Mozaïque voortaan te gebruiken als roepnaam in de vorm - en omgangstaal: MOMO.

Als een soort overkoepeling, of noem het een brandmerk. Het publiek adopteerde dit alsof zij erop zaten te wachten. Binnen de kortste keren besloten we niet meer overal het logo te plaatsen. MOMO zegt vaak genoeg.

Campagne film voor het gidsen onderdeel van Motel Mozaique 2017.

Trailer voor de campagne van 2017. Vertoond in de bioscoop.

We gaan verder dan een grafisch stemgeluid.

Onze samenwerking gaat verder dan de beeldtaal. We delen mee in de merkarchitectuur van de organisatie, denken mee over campagnes en inspireren elkaar tot nieuwe initiatieven en strategische plannen.

Voor de campagne van 2018 sierde de slogan 'When we clash, we meet' het Rotterdamse straatbeeld.

Ons startpunt is altijd analoog. Dat leidt niet alleen in onze uitingen tot verbazing, ook tijdens het proces gebeurde dit.

Onze kantoorgenoten dachten soms dat we gek waren geworden toen wij ‘sporen’, MOMO 2016, vastlegden. Saskia wapperde met linten papier, Hanneke ving het trage beeld met haar spiegelreflexcamera. Het maakte ons niet uit dat we eruit zagen als ietwat verwilderde dromenvangers. Het resultaat is dat telt.

Elk jaar bouwen we een nieuw raamwerk.

Bijna? Niet genoeg.  

We gaan door tot het lukt, laten ons vangen in wilde plannen en zoeken onvermoeibaar naar uitvoerbaarheid. Het doorkopiëren en vergroten van alle uitingen in 2017 bijvoorbeeld. Dat doet eigenlijk niemand meer anno Photoshop. Adobe kan bijna hetzelfde effect bereiken. Maar die ‘bijna’, dat maakt het voor ons – en voor MOMO – onbespreekbaar.

Een beknopt overzicht van de ontwikkelde campagne stijlen per editie.

Campagne film voor het gidsen onderdeel van Motel Mozaique 2015.

De vormtaal is juist vanwege die analoge fundering sterk in haar  concept. In 2015 kozen we voor het verven van knotten katoen, die we na het drogen uitwikkelden en digitaliseerden, als basis voor alle uitingen. Het beeld kwam zo ook in tweedimensionale verhoudingen tot leven.

Elk voorgaand jaar vormt daarbij inspiratie tot nieuwe wilde plannen voor de verdere inrichting van MOMO. Zo vormde het gebruik van fotomateriaal in 2016 de basis voor het inzetten van stop-motionbeeld van de artiesten in het jaar daarop. En het thema dat in 2013 werd gebruikt - traces - is een thema dat nooit meer helemaal weg is gegaan. Net zoals de thema’s transformatie en beweging. Ze zijn vastgeplakt aan de identiteit van MOMO, als herinneringen die je niet kúnt loslaten.

Campagne van 2017; een opbouw van low-fi zwart-wit naar kleur uitingen tijdens het verloop van de social media campagne.

Ook besloten we het afgelopen jaar twee vormtalen te gebruiken. Vóór het bekendmaken van de publiekstrekkende artiesten werkten we in zwartwit. Dit werd een bijzonder een-tweetje met de terugkerende gasten, die steevast een early bird-kaartje kopen. Samen keken we gretig uit naar de verdere inkleuring van het festival. Het werkte goed, ook in de strategie: de verkoop van de kaarten verliep soepeler. Het festival was dit jaar uitverkocht. We adopteren deze campagnemethode als nieuwe strategie voor volgend jaar.

Een één-tweetje met het publiek.

De wilde plannen zijn onderdeel geworden van de identiteit.

MOMO en Hats & Tales. Het pad dat we samen bewandelen is er na zes jaar nog steeds een van onophoudelijk omver blazen. Beiderzijds. Want samen leren we en groeien we op.

→ bezoek motelmozaique.nl

TIJDENS DIT PROJECT WERKTEN WE SAMEN MET 

Ruben Hamelink / fotografie campagne 2016
Willy Lamers / fotografie context
In de Walvis / web development
Robo MG / animaties 2014

Speciale dank aan onze tijdelijke krachten Bart van de Dood, Jochem Walboomers, Marwan Anbaky, Eric Wijnvoord, Jesse van Meel & Auke Lansink

WAT MAAKTEN WE

concept & strategie
design
website
motion graphics
wayfinding
diverse print items
merchandise items
social media 

BEKIJK DE WEBSITE

WIL JE MEER WETEN OVER DIT PROJECT?

Bel of mail ons dan op
hanneke@hatsandtales.nl
06 432 74 364


saskia@hatsandtales.nl
06 455 20 450

GERELATEERDE PROJECTEN